CABILLY & CO. BLOG

כיצד לבחור שם מותג טוב, שתוכלו לרשום בעתיד כטריידמארק?

בחרתם מוצר, בידלתם אותו. בחרתם בשם קליט וטוב למוצר (שילוב השמות של ילדכם!). המותג ניראה פנוי בגוגל. ואז, כשהחלטתם סוף סוף לרשום את שם המותג כטריידמארק, מסתבר שהשם אינו ניתן לרישום. מתברר כי הוא תפוס, או “גנרי” מידי. אם אין טריידמארק, אין ברנד רג’יסטרי, ואמזון לא תגן על המותג שלכם. אז מה עושים? לרוב ממתגים מחדש, ובוחרים בשם אחר, שתוכלו להגן עליו ולרשום כטריידמארק. סיטואציה מאכזבת, שאנחנו נתקלות בה לא מעט, לצערי.

כדי להימנע מהאכזבה וממיתוג מחדש, רצינו לשתף אתכם בשני טיפים חשובים, שיעזרו לכם בבחירת שם טוב, שיירשם בקלות כטריידמארק:

1) הכלל החשוב ביותר: אל תבחרו בשם שמתאר באופן ישיר את המוצר שלכם!

בוחני הטריידמארק לא יאשרו שם שמתאר את המוצר שלכם, משום שעל פי החוק, לא יינתן לאדם מונופול על מונח שגור בתעשייה.

כך למשל: השם great carpet אינו מותג טוב אם אתם מוכרים שטיח, משום שהוא מתאר באופן ישיר את המוצר. אם היו מאשרים לכם טריידמארק על השם great carpet, אף אחד בתעשיית השטיחים לא יכול היה להשתמש בביטוי great carpet, שנחוץ לכל מי שעוסק בתחום. ולכן: סיכויי הרישום של שם כזה נמוכים מאד.

מצד שני, CARPET הוא שם מצוין ומקורי אם אתם מוכרים כיסוי לטלפון, או מסגרת לתמונה…

בדומה, השם American Airlines אינו שם קל לרישום עבור חברת תעופה אמריקאית, משום שהוא מתאר את השירות*. השם “אל על” לעומת זאת, הוא שם מצוין, משום שהוא רק מרמז על השירות (ולא מתאר אותו באופן ישיר).

השם “apple” מצוין לגבי מחשבים, אבל קשה לרישום עבור ירקן.

בקיצור, הבנתם את הרעיון.

נסו לבחור בשם מקורי, שאינו קשור למוצר שלכם, או לכל היותר מרמז מה המוצר (אולם לא מתאר אותו). כמו נייקי לגבי מוצרי ספורט, או כמו Logitech למקלדות…

ניתן גם לבחור בשם שכולל את שם המוצר, עם תוספת מאד ייחודית. למשל: ZEBRA CHARGERS עבור מטענים- תוכלו לקבל הגנה על השילוב הייחודי של שתי המילים.

 

2) כלל חשוב לא פחות: בחרו בשם פנוי.

היכנסו לאתר ה-USPTO, ובצעו חיפוש לשם המותג שבחרתם. הלינק לחיפוש:

https://www.uspto.gov/trademarks-…/search-trademark-database

לחצו על:

Search trademark database

שימו לב: אם מצאתם שכבר נרשם טריידמארק שדומה מידי לשם שלכם, בתחום שלכם- השם לא יוכל להירשם כטריידמארק.

לא מספיק לבצע חיפוש לשם המדויק שבחרתם. חשוב לבצע חיפוש רחב ומקיף, שיאתר גם שמות דומים, בתחום שלכם.

למשל: אם בחרתם במותג “dog jump” לגבי רצועות לכלבים, וקיים כבר מותג “jumping dogs”, הרשום לגבי מוצרים דומים- יש להניח שהשם שלכם יידחה, משום שהוא דומה עד כדי הטעיה לשם שכבר רשום. צרכן ממוצע עלול להתבלבל בין שני השמות, ולכן הבוחן לא ייתן למותג שלכם להירשם כטריידמארק.

אם בחרתם בשם SULU עבור שמיכת תינוק, ומצאתם שהשם SULO רשום לגבי סדיני תינוקות, יש סיכוי טוב שתיתקלו בבעיות בתהליך הרישום. חבל על כספי הרישום…

לכן חשוב לבצע חיפוש מקיף, שיכלול גם שמות דומים.

אגב, אם מצאתם שמות שהם בסטטוס dead- הם אינם רלוונטיים. כמו כן, אם מצאתם שם דומה שרשום בתחום שונה לחלוטין, גם הוא אינו רלוונטי (למשל: אתם מוכרים מוצרי רכב, ונמצא שם דומה הרשום עבור תרופות- לא רלוונטי!).

מקוות שהטיפים יעזרו בבחירת שם טוב!

בהצלחה 

 

* שמות תיאוריים יכולים להירשם, אם הוכח שהם רכשו מוניטין. השם אמריקן איירליינס, למשל, נרשם בסופו של דבר, כתוצאה משימוש ממושך בשם, והגשת הוכחות שמדובר בשם מפורסם.

×